شبکه‌های محلی یا همان شبکه‌های LAN که مخفف عبارت Local Area Network است گونه‌ای از شبکه‌های کامپیوتری است که از ‌آن‌ها برای انتقال فایل، به اشتراک گذاری پرینتر و مواردی از این دست در محیط‌های کوچک استفاده می‌شود. شبکه های محلی بر اساس یک توپولوژی مشخص، شامل یک یا چند سوئیچ شبکه هستند که برای دسترسی به اینترنت این سوئیچ ها را به یک روتر ومودم وصل می‌کنند. یک شبکه LAN شامل اجزایی مانند فایروال، متعادل کننده(load balancers)، سیستم تشخیص نفوذ ( IDS)و … است.

عموما این گونه از شبکه‌های را می‌توان در محیط‌هایی مانند دانشگاه‌ها، موسسات و مواردی از این دست دید. این شبکه‌ها با سرعت انتقال اطلاعات حدود 100 تا 1000 مگابایت می‌توانند به ارائه خدمات بپردازند. در ادامه این مقاله آشنایی با شبکه محلی به خوبی برای شما اتفاق خواهد افتاد. با وب سایت ترازنت همراه باشید.

آشنایی با شبکه محلی (LAN network)

در حالت کلی شما با استفاده از شبکه‌ها می‌توانید به انتقال اطلاعات و مواردی از این دست بپردازید، شبکه‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام وابسته به محل مورد استفاده، نوع کاربرد و غیره برای محیطی طراحی شده‌اند.

شبکه محلی یا همان شبکه LAN نوعی از انواع شبکه کاب است که برای محیط‌های محدود مورد استفاده قرار می‌گیرد. مجموعه‌های محدودی مانند دانشگاه‌ها، ساختمان‌های اداری، شرکت‌های خصوصی، مدارس و مواردی مانند این محیط‌ها که با عنوان فضای محدود از آن‌ها یاد می‌شود، یکی از استفاده کنندگان شبکه محلی هستند. عبارت شبکه محلی یا LAN مخفف عبارت local area network است.

شبکه محلی

به نوعی می‌توان گفت شبکه محلی همان طور که از نامش مشخص است در یک محیط محلی یا همان محدود مورد پیاده سازی قرار می‌گیرد. در یک شبکه محلی از فن آوری‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به وای فای و اترنت اشاره کرد. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق‌تر مفهوم شبکه محلی خواهیم پرداخت.

اولین استفاده از شبکه محلی

این فناوری اولین بار در سال 1970 به صورت تجربی پیاده سازی شد. اولین مرکزی که از این مفهوم استفاده کرد، دانشگاه کمبریج بود که در سال 1974 به نصب و راه‌اندازی شبکه خود با مفهوم شبکه محلی پرداخت. شرکت‌های زیراکس، ارک‌نت، data point از جمله دیگر شرکت‌هایی بودند که شبکه محلی خود را راه اندازی کردند.

منظور از LAN چیست؟

تمامی تجهیزات از کامپوترها تا پرینترهای موجود در یک مجموعه به وسیله LAN با یک دیگر ارتباط برقرار می‌کنند. همان طور که گفته شد شبکه LAN در محیط‌های محدود مانند یک اداره مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرعت انتقال داده در این نوع از شبکه چیزی بین 100 تا 1000 مگابایت متغییر است که از اصلی‌ترین موارد تاثیر گذار در سرعت می‌توان به طول کابل کشی، نوع کابل کشی شبکه، تجهیزات مورد استفاده، کیفیت تجهیزات مورد استفاده و غیره اشاره کرد.

انواع شبکه های محلی

همانطور که در توضیح اینکه شبکه های محلی چیست بیان شده است، شبکه محلی اینترنت برای محدوده کوچکی مانند یک اداره و یا یک خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و شاید نیاز به خدمات راه اندازی شبکه ای کامپیوتری تخصصی نیاز نباشد، اما برای راه اندازی شبکه داخلی و هماهنگ کردن باید با انواع آن آشنا باشید. دو مدل از رایج ترین انواع تکنولوژی اتصال شبکه محلی به اینترنت “اترنت” و “Wi-Fi” است که چند دستگاه راه در فاصله های کوتاه را به هم متصل می‌کند و می‌توانند اطلاعات درون سازمان را منتقل کنند. برای تبدیل شبکه محلی اطلاعات به یک شبکه شهری یا WAN کافی است با یک روتر چندین شبکه شبکه محلی را به یکدیگر متصل کنید.

انواع شبکه های محلی

پروتکل‌های مورد استفاده در شبکه محلی

پروتکل های شبکه محلی

حال که مرحله آشنایی با شبکه محلی را پشت سر گذاشتم لازم است که با پروتکل‌های مورد استفاده در شبکه LAN آشنا شوید. در حالت کلی یک شبکه محلی از پروتکل‌های زیر می‌تواند استفاده کند.

  • Ethernet
  • Token Ring: TCP/IP
  • 5MB
  • NetBIOS and NetBEUI,
    • IPX/SPX,
      • Fiber Distributed Data Interchange (FDDI)
    • Asynchronous Transfer Mode

مزیت‌های استفاده از شبکه محلی

گفتیم که از این شبکه برای انتقال اطلاعات در فضاهای محدود مورد استفاده قرار می‌گیرد. محیط‌هایی مانند دفتر کار، دانشگاه، موسسات دولتی و خصوصی و مواردی از این دست. زمانی که از این شبکه استفاده می‌کنیم به راحتی می‌توانیم دسترسی به یک سیستم یا یک تجهیز حاضر در شبکه مانند پرینتر را به دیگر کامپیوترها بدهیم.

  • در این شبکه همان‌طور که گفته شد ما می‌توانیم با سرعتی بین 100 تا 1000 مگابایت به انتقال اطلاعات مختلف بین کامپیوترهای حاضر در شبکه بپردازیم.
  • نگهداری راحت و آسان شبکه
  • قابلیت نصب و راه اندازی آسان
  • عدم هزینه بر بودن راه اندازی شبکه محلی
  • از شبکه‌های محلی می‌توان در زمینه‌هایی مانند ارتباطات رادیویی نیز استفاده کرد.

عموما زمانی که بخواهیم در یک محیط کوچک به انتقال اطلاعات و استفاده مشترک از یک سیستم یا تجهیز حاضر در شبکه استفاده کنیم، از شبکه‌های محلی استفاده می‌کنیم.

عیب شبکه محلی

در حالت کلی این شبکه عیب‌های مختلفی ندارد که بخواهیم به بررسی آن بپردازیم؛ اما عدم امنیت بالای فایل‌ها و همچنین حساب‌های کاربری در این شبکه را می‌توان عیب آن در نظر گرفت.

توپولوژی‌های مورد استفاده در شبکه محلی

برای پیاده سازی هر شبکه‌ای 6 توپولوژی وجود دارد؛ منظور از توپولوژی شیوه در کنار هم قرار دادن کلاینت‌ها یا همان کامپیوتر‌ها و تجهیزاتی است که قصد قرار دادن آن در شبکه را داریم. سه نوع توپولوژی که رواج بیشتری در این شبکه‌ها دارد را می‌توان توپولوژی Star, bus, ring در نظر گرفت. دلیل استفاده بیشتر از این سه مورد آن است که عموما این شبکه‌ها کاربرد بیشتری ندارد و نیازی به پیاده سازی توپولوژی مانند mesh نیست.

توپولوژی شبکه محلی

در توپولوژی star از مدلی مانند ستاره استفاده می‌شود و تمامی تجهیزات شبکه به هاب متصل می‌شوند. مزیت توپولوژی استار را می‌توان سادگی پیاده سازی، سادگی در خطایابی و رفع آن در نظر گرفت.

عیب توپولوژی استار وجود تمرکز بر روی هاب در نظر گرفت در صورتی که این هاب دچار مشکل شود کل شبکه با مشکل رو به رو می‌شود. رایج‌ترین محلی که از این توپولوژی استفاده می‌شود گیم نت‌ها هستند. عیب این توپولوژی را می‌توان سختی توسعه پذیری آن در نظر گرفت.

در توپولوژی ring تمامی کلاینت‌ها به صورت رینگ به هم متصل می‌شوند. در این ساختار تمامی کامپیوتر‌ها سرویس دهنده و در عین حال سرویس گیرنده هستند.

بزرگ‌ترین مزیت این روش آن است که از کابل کمتری استفاده می‌شود. عیب بزرگ این توپولوژی که در شبکه‌های محلی پیاده سازی می‌شود را می‌توان خرابی کل شبکه با خارج شدن یک سیستم در نظر گرفت.

در توپولوژی Bus عموما از یک کابل شبکه برای اتصال تمامی تجهیزات حاضر در شبکه برای اتصال استفاده می‌شود. این توپولوژی بیشترین استفاده را در شبکه‌های محلی دارد. توپولوژی bus دارای مزیت‌های مختلفی از قبیل ساختار ساده و توسعه آسان است. بزرگ‌ترین مشکل این توپولوژی را هم می‌توان عیب یابی سخت و سخت بودن رفع مشکل در نظر گرفت.

خطوط شبکه محلی (local area network)

اصولا شبکه‌های محلی می‌توانند به وسیله استفاده از خطوطی مانند خطوط تلفن و با واسطه اینترنت به یک شبکه محلی دیگر متصل شوند. بسته به آن که نحوه اتصال به چه صورتی است می‌تواند حفظ امنیت داده‌های درون هر شبکه را تعیین کند. همچنین این امکان وجود دارد که این شبکه‌های محلی به یک شبکه شهری یا به اصطلاح WNA متصل شوند.

آنچه به بیان آن پرداختیم

در این مقاله از وب سایت ترازنت پس از آشنایی با شبکه محلی به بررسی توپولوژی‌های رایج در این شبکه و همچنین مزیت و عیب‌های این شبکه پرداختیم. گفتیم که این شبکه برای موسسات، دانشگاه‌ها و در حالت کلی در محیط‌هایی که محدود است می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

در شبکه محلی چه نوع توپولوژی هایی رایج است؟

توپولوژی خطی، توپولوژی حلقه‌ای و توپولوژی ستاره

آیا می‌توان شبکه محلی LAN را به یک شبکه شهری تبدیل کرد؟

با استفاده از انواع تجهیزات شبکه، می‌توان چند شبکه محلی را به شبکه بزرگتر، گسترش داد.