مجموعه ترازنت ارائه دهنده خدمات مختلف در زمینه سوئیچ شبکه و انواع ان است. سوئیچ شبکه و انواع آن (Network switches and types) می تواند در سازمان بسیار برای شما کاربردی باشد.

سوئیچ شبکه چیست؟

در هر شبکه‌ای گره‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از یک دستگاه الکترونیکی که به آن سوئیچ گفته می‌شود به هم متصل شده است. سوئیچ شبکه در واقع همان رابطی است که بین پورت دستگاه‌های انتقال‌دهنده داده قرار می‌گیرد و اگر دستگاهی در شبکه کامپیوتری بخواهد داده‌هایی را به دستگاه دیگر منتقل کند این سوئیچ آن را دریافت کرده و آن را به پورت دستگاه گیرنده خواهد فرستاد. 

بسیاری از افراد بر این باور هستند که سوئیچ و هاب یک عملکرد دارند. درحالی‌که این‌طور نیست و سوئیچ‌ها بسیار پیشرفته‌تر از هاب‌ها هستند. سوئیچ‌ها قابلیت پیکربندی دارند درحالی‌که هاب‌ها چنین کارایی ندارند. سوئیچ شبکه به‌عنوان یک نقطه اتصال بین تجهیزات شبکه عمل می‌کند.

انواع سوئیچ شبکه و ویژگی‌های آن

سوئیچ شبکه‌های مورداستفاده به‌طورکلی به چند دسته تقسیم می‌شوند و هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند که در این بخش آنها را مورد بررسی جامع و کامل قرار خواهیم داد. هرکدام از این انواع، قیمت سوئیچ شبکه آن متفاوت است.

سوئیچ شبکه غیرمدیریتی:

شبکه‌های کوچک و خانگی بیشتر از سوئیچ شبکه غیرمدیریتی استفاده می‌کنند. مهم‌ترین ویژگی که این سوئیچ‌ها دارند Plug and Play بودن آن است. یکی از دلایلی که این نوع سوئیچ شبکه ارزش خرید دارد این است که دارای کانفیگ ثابت بوده و دیگر نیازی به استفاده از کانفیگ جداگانه نیست.

قیمت سوئیچ شبکه غیرمدیریتی مناسب است و در شبکه باعث برقراری ارتباط اتوماتیک و خودکار دستگاه‌های اترنت خواهد شد.

سوئیچ شبکه مدیریتی:

سوئیچ شبکه مدیریتی در کنار ویژگی‌های سوئیچ غیرمدیریتی که دارد از قابلیت‌های منحصربه‌فردی مانند: کانفیگ کردن، مانیتور کردن، مدیریت و … نیز برخوردار است. اگر در شبکه از این سوئیچ استفاده شود تمام داده‌ها تحت کنترل بیشتری قرار می‌گیرد. حتی برای دسترسی به داده‌ها سطح‌های مختلفی را می‌توان برای شبکه تعریف کرد.

یکی از نکاتی که راجع به این نوع سوئیچ‌ها باید بدانید این است که استفاده از آنها راحت و ساده نبوده و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. برای مانیتور کردن سوئیچ شبکه مدیریتی باید از پروتکل SNMP استفاده کرد. قیمت این سوئیچ طبیعتاً بیشتر از سایر سوئیچ‌ها بوده چرا که کارایی و قابلیت بیشتری دارد.

سوئیچ شبکه PoE Switch:

برای ساخت این نوع سوئیچ شبکه از تکنولوژی PoE استفاده می‌شود. این نوع تکنولوژی داده و برق موردنیاز را از یک مسیر عبور می‌دهد. همچنین این سوئیچ از انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

سوئیچ‌های اترنت:

سوئیچ‌های اترنت یا Data Switch که در جهت کاهش میزان گلوگاه‌های موجود در شبکه مورداستفاده قرار می‌گیرد.